Tineretu din ziua de azi

Ca de obicei, sa definim mai intai despre ce vorbim: nu vorbim despre puii de tigan/roman/ungur/etc care traiesc in bordeie de pamant, fara lumina electrica. Si nici de astia de 20-30 de ani. Ma refer la puradeii din familiile normale, nici prea prea, nici foarte foarte, preadolescenti. copchii din ceea ce s-ar numi la noi “clasa de mijloc”.

Bai, dracii astia is destepti, mah! Is mult mai destepti decat eram noi la varsta lor. C-o fi mancarea cu feromoni/antibiotic/modificate genetic. C-o fi Cernobalu. C-o fi mediul informational. Cert este ca le merge mintea mai bine si mai rapid decat ne mergea noua, fara sa ne cacam pe noi.

Sa dau niste exemple concrete, din casa si de prin mediul inconjurator:

Io, la varsta de 7 ani, stiam vag ca exista si alte limbi straine. Ca mai prindeam la temebelizor modovenii, si vorbeau aia in ruseste. Geografia inca nu se studia, asa ca habar n-aveam ca Romania are niste vecini (in afara de moldoveni), si care-s aia.
Fiica-mea, la 7 ani, vorbeste deja fluent o limba straina (nu perfect, da suficient cat sa invete la scoala in limba cu pricina), a inceput sa priceapa limba aborigenilor de p-aici, si mai pricepe cate ceva si in engleza (aici cam slabut, deocamdata). E drept, pregatiri si alte alea (la limba scolii si aborigena), dar se vad rezultate.

Io, pe la 7 ani, habar n-aveam de gatit. Cum e si normal. Asta era jobu maica-mii, io aveam joaca si scoala. Fiica-mea a facut deja (sub supraveghere, fireste) biscuiti, paine, covrigi, muffins, sushi si supa miso.

Pe la 7 ani, ma interesa in principal joaca pe maidan. Ca de citit, abia incepusem sa invat. Cultura mea generala era cat de aproape se poate de zero. Acu vreo 2 seri, fiica-mea ma punea sa ii explic care-i treaba cu islamismul. I shit you not! Plus ca ma inerveaza la culme cand incepe sa ma intrebe de fizica, legile opticii, si alte chestii pe care mi-am dat toata stiinta sa mi le sterg din memorie (fin’ca am urat fizica). E fascinata de cultura antica egipteana. Iar io am auzit de egipteni pe la 14 ani.

Cred ca mai bine din jumate de colegii de clasa ai fiica-mii STIAU sa citeasca atunci cand au inceput clasa I. ea citeste (mai greut) de la varsta de 5 ani. Cand am inceput io clasa I, NIMENI nu stia sa citeasca. Ma rog, invatatoarea se descurca, cat de cat.

Ajungem si la tehnica moderna. Deocamdata nu i s-a facut cont de facebuci si e-mail, da nu cred ca putem sa amanam foarte mult momentul. Se descurca singura pe tableta sa-si caute desene si alte chestii haioase pe youtube. Nu doar atat, dar dupa ce am facut io si cu jumatatea mai buna misto de niste cautari d-ale ei pe google (cum ar fi “cum sa faci sa scapi de un tata ancapatanat”), a invat si cum sa isi sterga cautarile de pe google. Chestie pe care io n-o stiam. Si sunt convins ca nu-i singura care se pricepe sa umble la scule.

Deci, as zice ca in loc sa ne cacam pe domniile noastre ca tineretu de azi e naspa, mai bine ne-am da silinta sa nu ramanem dracu niste dinozauri. Cand ti-o zice copchilu, peste 15-20 de ani “bai tata, ia regleaza-mi si mie dispozitivu ala de teleportare, sa dau o fuga pana in Hawai”, sa nu ne facem cruce si se ne stuchim in sin.

5 thoughts on “Tineretu din ziua de azi

  1. Apropo de.
    Acum câteva luni eram la un client, firmă măricică, vreo 50 de angajați, domeniu sexy. După ce am rezolvat ce-aveam de rezolvat, am început să fac conversație cu directorul general, un tip cam de seama mea, dar mai aproape de prefixul celălalt, cunoscut ca mare dur printre angajații săi, alintat de aceștia Căpcăunul (altfel, un tip foarte sufletist, care nu a ezitat să plătească vreo 50.000 de euro o operație la Viena pentru un angajat). Și cum pierdeam noi timpul, îmi povestește că a devenit pasionat de un joc online, dar e unul acolo care îl bate de-i sună apele. Când mi-a spus nickul din joc era să cad pe jos. Ăla negru care respira greu era fi-meu. 9 ani😉

    Da, cei mici sunt mult mai inteligenți decât noi la vremea respectivă fiindcă au acces la mai multe resurse informaționale, la jucării mai complexe și mai interesante. Nu numai că sunt mai inteligenți, dar această inteligență este un pic diferită – de exemplu, ei sunt mult mai bine adaptați la multi-tasking, fac conexiuni mai rapid și mai eficient. Cred că și emoțional și psihologic sunt mai dezvoltați cu câțiva ani față de generația noastră.

    În schimb, sunt clar mai slabi la fotbal😉 (Și probabil la orice sport, dar nu pentru că ar fi toți leneși și sedentari).

    • @cristi
      vezi sa nu afle, ca nu mai pupi contracte :))

      corect, acu puradeii nu mai bat maidanul toata ziua, interactiunea directa dintre ei e limitata serios. ceea ce nu-i (doar) un dezavantaj, pentru ca in acelasi timp puradeii pot fi si cele mai crude bestii.

      ce am constatat iarasi ca au un attention span mai limitat decat aveam noi. probabil si din cauza diversitatii disponibile. noi jucam fotbal 2-3 ore, ne dadeam cu sania 2-3 ore, cu bicicleta juma de zi. astia dupa 10 minute s-au plictisit cam de orice activitate.

  2. Auditurile s-au cam rărit, pe de-o parte în mod natural prin scăderea pieței, pe de altă parte și voluntar fiindcă mi-am găsit o nișă mai profitabilă pentru mine, conformarea legislativă. Asta îmi aduce domenii și clientelă mai sexi🙂 De la un moment în colo s-ar putea să devină interesant un parteneriat pentru partea de H&S.

Leave a Reply

