Leac pentru educatie?

postat de dracu in 2008-04-03 12:48

Atentionare:
Acesta este un post lung si plictisitor, cu un continut redus de puli si alte alea (numa cand vine vorba de parlamentari)!

Un oarecare nene de pe la minister (parca) zicea acu cateva zile ca “pedeapsa” cu scaderea notei la purtare n-are nici un efect. Si ca ar trebui inlocuita cu exmatricularea definitiva. Ceea ce e o prostie.

In primul rand, e putin ilegal, pt ca invatamantul e obligatoriu pana la o anumita varsta.
In al 2-lea rand, ai un golan/golanca liber/a pe strada.
In al 3-lea rand, pur si simplu il abandonezi, ceea ce inseamna ca in loc sa obtii un contribuabil, o sa obtii un parnaias, sau, in cel mai fericit caz, un asistat social. Chestie nedorita de nimeni.

Si in al 4-lea rand, dar cel mai important, cand trebuie sa implementezi ceva (in cazul de fata, o reforma a invatamantului), nu incepi sa dai cu ghioaga, si apoi eventual sa fluturi o bombonica, ci fix invers.

Se intampla sa am experienta profesionala in implementari de sisteme. Si ceea ce stiu e e valabil pentru orice fel de sistem, inclusiv o reforma a invatamantului.

Pasul 1 este punerea la punct a documentatiei si legislatiei: de unde pleci, ce rezultate doresti sa obtii, politici, proceduri s.a.m.d.

Pasul 2 este implementarea practica a ceea ce ai planificat. Cu oamenii potriviti, care sa aiba experienta in asa ceva, nu orice dobitoc de inspector sau scula prin minister. Si “oamenii potriviti” nu trebuie neaparat sa fie ei insisi profesori, ci pot functiona foarte bine avand profesorii drept consultanti.

Iar Pasul 3 il reprezinta auditarea permanenta (minim anual) a ceea ce se intampla pe teren, si implementarea rezultatelor auditului in sistem.

Acu sa le luam pe rand:

La Pasul 1, situatia a fost evaluata deja (macar partial), si niste masuri propuse, de catre Comisia Prezidentiala .
Si oricat de mult l-ar uri unii pe Base, acolo e facuta o evaluare profesionista si realista a situatiei.

In momentul de fata, sistemul de invatamant ar trebui sa creeze idioti cu aptitudini speciale, care sa stie o gramada de istorie, geografie, biologie, matematica, fizica, romana, engleza, religie (numa ortodoxa), muzica, desen, anatomie, genetica, etc etc etc. Dar total nepregatiti pentru realitate si piata muncii.

Sa nu ne cacam pe noi, dar pentru asa ceva e proiectat sistemul actual. In schimb, acesti idioti super specializati nu ar trebui sa fie dezvoltati fizic, si nu trebuie sa stie sa: gateasca, repare o masina, faca un proiect, scrie un articol, serveasca la o masa drept chelner, bata 2 cuie, schimbe un bec, repare un WC etc.

Adica nu trebuie sa aiba nici un fel de cunostinte practice. Toti sunt proiectati sa ajunga minim profesori universitari .

Partea proasta e ca societatea are nevoie si de menajere, mecanici auto, electricieni, instalatori etc. Pe langa faptul ca nu e o rusine munca, as putea sa va spun cu cat am platit instalatorul asta vara: 50E/zi. Si a venit vreo 5 zile. Ca sa nu mai spun ca “ziua” avea vreo 4-5 ore. Omu ala a facut in 5 zile de 2 ori salariul pe care il aveam in romania acu cativa ani. Deci se poate castiga mai bine din muncile astea “proaste” decat cu studii.

Tinta invatamantului ar trebuie sa se schimbe din a crea idioti super specializati in de toate, dar incapabili de a face ceva practic, in a crea posibilitatea elevilor si studentilor in a se plia pe propriile caracteristici. Cel care are aptitudini de mecanic auto, sa isi poata descoperi vocatia, si sa o poata pune in practica, cel caruia ii place sa lucreze in turism, sa poata afla asta a.s.o.

Si atunci, ca masuri concrete pentru a se ajunge la acest scop, ar fi:
* scaderea drastica a numarului de ore / zi. E o aberatie si o crima sa tii un copil de 10 ani 7-8 ore la scoala, cu curul pe scaun.
* Introducerea a minim 1 ora de sport pe zi.
* Programul de scoala poate ramane de 8 ore, dar in acest timp sa fie inclus si facutul temelor si pauza de pranz (minim 1 ora)
* Pastrarea a cateva materii obligatorii (romana, matematica, o bruma de istorie si inca vreo 2 materii maxim), si introducerea a o gramada de materii optionale: mecanica auto, jurnalistica, educatie civica, constitutie, literatura engleza etc. Aici gama de optiuni e practic nelimitata.
* Contracte anuale pentru profesori, cu evaluare psihologica cu tot. Piata muncii nu e batuta in cuie, si poate peste 5 ani n-o sa mai ai nevoie de profesor de jurnalistica. Sau poate pur si simplu n-o sa mai fie interesata lumea.
* Existenta obligatorie a unui psiholog in fiecare scoala. Care chiar sa munceasca, nu sa frece tziparu.
* Burse (substantiale, nu la misto) pentru cei saraci si cu rezultate bune.
* Inlocuirea notarii cu examene semestriale. Sau trimestriale. Ok, asta nu stiu daca ar merge chiar din clasa 1-a, da la liceu ar merge cu siguranta.
* Admitere NUMAI pe baza de concurs. Pentru ca atunci se vede daca stie loaza ceva au ba.
* Sistemul in sine sa nu mai fie bazat pe toceala. Pe invatatul definitiilor pe dinafara. Examene cu manualul pe banca, si sa fie in majoritate aplicari practice ale teoriei. Ok, nu poate fi aplicat peste tot, si cu siguranta tabla inmultirii inca trebuie tocita, ca sa nu ajungem retarzi, dar acum TOT sistemul e bazat pe toceala mecanica.
* Masa de pranza asigurata de cantina scolara. Aceeasi masa pt toti elevii. Sunt dispus sa platiti si o taxa pentru asta
* avand in vedere ca profesorii sunt platiti si vara, infiintarea unor scoli de vara, cu materii optionale si activitati practice.

Cu siguranta ar mai fi si multe altele, dar astea imi trec acu prin cap.

Pe langa masurile gen “bombonica” trebuie si masuri tip “ghioaga”. Trista realitate este ca vorba buna nu functioneaza mereu.

Iar pentru asta ar trebui:
* Marirea numarului de scoli speciale. Pentru cei cu deficiente mentale. Puteti sa spuneti ca sunt al dracului, dar va garantez ca in fiecare scoala sunt minim 10-15 copchii care chiar au nevoie de invatamant de specialitate. Sunt copii cu deficiente mentale, care nu pot face fata ritmului unei clase normale. Si care ii silesc pe profesori ori sa ii treaca pe nedrept, nedreptatind astfel pe cei care chiar muncesc, ori sa ii lase repetenti forver. Stiu ca e greu ca parinte sa accepti ca copilul tau e retardat, da poate la urmatoru te mai lasi de baut.
* Infiintarea de scoli corectionale pe langa penitenciare. Sau chiar independent. Si ar trebui sa fie cel putin cate una pe judet, daca nu chiar cate una in fiecare oras mai mare. Sunt copii care sunt antisociali. Unii dintre ei se pot indrepta, vazand cum e la puscarie si realizand ca nu le-ar place sa-si petreaca acolo restul vietii, altii, dimpotriva, isi pot gasi vocatia de parnaias. Casa, masa si sex asigurat moka pe restul vietii.
Pentru incidentele mai serioase, sa se dea “condamnari” de la un trimestru pana la un an la scoala corectionala. La sfarsitul perioadei, sa se faca o evaluare, si daca “detinutul” si-a imbunatatit atitudinea, sa fie reprimit la scoala initiala. Asta in loc de vrajeala cu scaderea notei la purtare, pe care nu da nimeni 2 bani.

Din nou, lista ramane deschisa si aici.

Legislatia trebuie facuta de specialisti, si nu de dobitocii din parlament. Aia numa sa dea cu batzu ca aproba.

Pasul 2, implementarea, trebuie si ala pus in practica tot de specialisti, si nu de politicieni. Daca se doreste o treaba profesionista.

Pasul 3 il reprezinta auditarea anuala a sistemului, de catre un corp de auditori independenti, nu slugoi de la minister. Si implementarea elementelor identificate in legislatie.

Ok, cam asta ar fi.

Astept comentarii.

P.S.
Votez orice partid care isi va pune in planul de guvernare ceva asemanator.

Citeste mai mult: Arhiva insemnari Aprilie 2008 >> Dracu – INTERZIS MINORILOR!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s